• resim1

    Üniversite Yürüş Alanı

  • resim2

    Kütüphane

  • resim3

    Kapalı Yüzme Havuzu

  • resim4

    Rektörlük Binası

  • resim5

    Eğitim Fakültesi

Felsefe ve Din Bilimleri (Tezli Yüksek Lisans)

1. Genel Bilgi

Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, düşünce tarihi boyunca ortaya çıkan farklı düşünceleri, bu düşüncelerin günümüz insanında ve toplumunda meydana getirdiği değişmeleri, bu konudaki tartışmaları, felsefe tarihi, İslam felsefesi, din felsefesi, mantık, din eğitimi, din sosyolojisi, din psikolojisi ve dinler tarihi alanları kapsamında araştırma alanı olarak seçmiştir. Sadece tarihin düşünce mirasını incelemekle kalmayıp, aynı zamanda çağdaş düşünce hareketlerini de araştırma amacını gütmektedir.

2. Kazanılan Derece

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan ve program yeterlilikleri sağlayan öğrenci Felsefe ve Din Bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olur.

3. Derecenin Düzeyi

Yüksek Lisans

4. Kabul ve Kayıt Koşulları

Lisans diploması; lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puana sahip olma; yeterli yabancı dil becerisine sahip olma (YDS, YÖKDİL, IELTS, TOEFL vb.); yabancı uyruklu öğrenciler (Türkiye’de eğitim görenler hariç) için: C1 düzeyinde Türkçe bildiklerine dair TÖMER belgesi; Sözlü Bilim Sınavını (Mülakat) başarıyla geçme şartları aranmaktadır.

5. Önceki Öğrenmenin Tanınması

Yeni kaydolan öğrencilerin önceki öğrenimlerinde veya özel öğrenciliklerinde alıp başardıkları derslerini saydırmak için kaydoldukları yarıyılın ilk dört haftası içinde, anabilim dalı ve danışman onayı ile enstitüye başvurması gerekir. Ders sayımı için öğrencilerin, ilgili anabilim dalı başkanlığına saydırmak istedikleri dersleri belirten bir dilekçe ve ekinde not döküm belgesi ile ders içeriklerini kapsayan onaylı belgelerle başvurmaları gerekir. Ders sayımı enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.

6. Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Yüksek Lisans programında mevcut olan derslerden en az 27 yerel kredilik ders ve bir Seminer dersi alınması; asgari 120 AKTS kredisinin sağlanması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması, alınan derslerin tümünü başarıyla tamamlanması, genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 olması, alan ile ilgili olarak hazırlanan tezin seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunulması gerekmektedir. Bu koşulları sağlayan öğrenciye Felsefe ve Din Bilimleri alanında Yüksek Lisans diploması verilir.

7. Program Profili (Amacı)

Felsefe ve Din Bilimleri alanında bilimsel bakış açısı kazanmayı, ilgili bilim dallarında akademik bilgi üretmeyi, üretilen bilgiyi ulusal ve uluslararası bilim çevrelerinde paylaşmayı ve bunları gerçekleştirirken eleştirel düşünceyi, entelektüel merakı, açık fikirliliği, bireylerin kendileri, başkaları ve içinde yaşadıkları dünya hakkında derin bir anlayış geliştirmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır. 

 

8. Program Yeterlilikleri (Öğrenim Çıktıları)

1

Öğrenciler, dini fenomenleri çeşitli tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarda yorumlama, açıklama ve karşılaştırma becerisi kazanacaklardır.

2

Öğrenciler, dinin doğası ve anlamı üzerine çeşitli akademik alanlarda (örneğin, dini çalışmalar, felsefe, psikoloji ve sosyoloji) alimler arasındaki farklı teorileri ve büyük tartışmaları öğreneceklerdir

3

Öğrenciler, bilim, politika, etik, eğitim, sanat ve popüler kültür gibi diğer kültürel boyutlarla dinin kesişme noktalarını analiz edip yorumlayabileceklerdir.

4

Öğrenciler, dini geleneğin entelektüel birikiminin önemli soru ve sorunlarını eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir.

5

  •  

6

Öğrenciler, İslam felsefesinin tarihini oluşturan belli başlı şahsiyetlerin ve felsefi yaklaşımların birbiriyle ilişkilerinin ve bunların diğer dini çalışmalarla etkileşiminin giriş bilgisine sahip olacaklardır.

7

Öğrencileri Felsefe ve dinin diğer disiplinlerdeki ve günlük yaşamdaki kaygılara ilişkin nasıl katkı sağlayabileceğine ilişkin bir anlayış ve yaklaşım geliştirebileceklerdir.

8

Öğrenciler argümanları tanımlamayı, analiz etmeyi ve anlamayı öğrenerek sözlü ve yazılı anlatımda eleştirel düşünme ve eleştirel okuma becerileri kazanacak ve geliştireceklerdir.

9

Öğrenciler ilgili alanın birincil ve ikincil kaynaklarına ulaşıp bunları ayırt edebilecek; araştırma konularına uygun koleksiyonları, makaleleri, biyografileri ve web kaynaklarını kullanabilecek; araştırmalarını ve araştırma raporlarını güçlendirmek için bu kaynakları eleştirel bir okumayla çalışmalarına uygun hale getirebilecek ve bu kaynakları sözlü ve yazılı olarak doğru bir şekilde aktarabileceklerdir.

10

Öğrenciler, dini yaşantıların, inançlar, ritüeller, semboller, kurumlar, sözlü ve yazılı anlatılar, etik sistemler, topluluklar, uygulamalar ve maddi kültür nesneleri gibi unsurlarını ve formlarını öğrenirken disiplinlerarası bir alanda uzmanlaşabileceklerdir.

11

Öğrenciler, özgün, geçerli ve anlamlı bir tez ortaya koyarak bağımsız bir araştırma projesi oluştururlar ve tartışmalarını destekleyecek uygun kaynaklarla çalışabilirler.

 

9. Mezunların İstihdam Olanakları

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, İlahiyat, İslami İlimler, Fen-Edebiyat, İnsan ve Toplum Bilimleri, Eğitim, Sosyal ve Beşerî Bilimler gibi fakültelerde Araştırma Görevlisi ve Öğretim Görevlisi olarak çalışma imkanı bulabilirler.

10. Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayanlar, gerekli şartları tamamlamaları halinde Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Doktora programına girmeye hak kazanırlar. Ayrıca farklı anabilim dallarında başvuru koşulları imkan verdiğinde doktora programlarına başvuru yapabilirler.

11. Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Lisansüstü programlarında devam zorunludur. Derse devam oranı teorik derslerde yüzde yetmişin, uygulamalı derslerde yüzde seksenin altında kalan öğrenci, ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına giremez ve başarısız sayılır. Başarısız oldukları dersleri tekrar ederler. Öğrencinin başarı düzeyi, yarıyıl içinde yapılacak çalışmalar ve/veya ara sınavları ile yarıyıl sonu çalışmalar ve/veya sınavlarıyla ölçülür. Her ders için yarıyıl içinde yapılan çalışmalar ve ara sınavlar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notuna hangi oranlarda katılacağı öğretim üyesi tarafından yarıyıl başında belirlenir ve öğrenci bilgi sisteminde duyurulur. Uzmanlık alan dersi, seminer dersi ve tez çalışmaları hariç diğer derslerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu değerlendirmeleri için belirlenen oranlar her biri için % 40’ın altında olamaz. Uzaktan eğitimde ise bu oran ilgili mevzuata göre düzenlenir. Her ders için başarı notu 100 puan üzerinden hesaplanır ve aşağıdaki tabloya göre harf notları belirlenir.

 

Yüksek Lisans Programı

Başarı Notu

Harf Notu

Katsayı Başarı

Derecesi

90 – 100

AA

4,00

MÜKEMMEL

80 – 89

BA

3,50

ÇOK İYİ

75 – 79

BB

3,00

İYİ

70 – 74

CB

2,50

İYİ-YETERLİ

65 – 69

CC

2,00

YETERLİ

64 ve altı

FF

0,00

BAŞARISIZ

 

12. Mezuniyet Koşulları

Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.

13. Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme)

Tam Zamanlı

Not: Üniversite Yönetim Kurulu aksi bir karar almadığı sürece eğitimler yüz yüze gerçekleştirilir.

14. Adres ve İletişim Bilgileri

Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Ferit USLU

E-posta: f.uslu@ogu.edu.tr

Tel: +90 (222) 239 37 50 – 6069

Erasmus Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Aybiçe TOSUN SÜVÜT

E-posta: atosun@ogu.edu.tr

Tel: +90 (222) 239 37 50 – 6073

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Adres: Büyükdere Mahallesi Atatürk Bulvarı T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Meşelik Kampüsü İlahiyat Fakültesi Odunpazarı / ESKİŞEHİR PK:26480

Telefon: +90 (222) 239 37 50 – 6000 (Dekanlık) – 6013 (Bölüm Sekreterliği ve Öğrenci İşleri)

E-posta: ilahiyat@ogu.edu.tr

15. Program Olanakları

Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı’nda 4 Profesör, 3 Doçent, 3 Dr. Öğretim Üyesi ve 4 Araştırma Görevlisi bulunmaktadır. Anabilim dalı toplantı ve seminerler için İlahiyat Fakültesi Toplantı Salonunu ve ESOGÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Toplantı Salonu ve Seminer Odalarını kullanmaktadır.

16. Akademik Personel

 

Din Felsefesi Anabilim Dalı

Prof. Dr. Ferit USLU

 

Felsefe Tarihi Anabilim Dalı

Prof. Dr. Abdüllatif TÜZER

 

İslam Felsefesi Anabilim Dalı

Prof. Dr. Kamil SARITAŞ

Arş. Gör. Esma TÜRKMEN

 

Mantık Anabilim Dalı

Doç. Dr. Şerefettin ADSOY

 

Dinler Tarihi Anabilim Dalı

Dr. Öğr. Üyesi Aynur ÇINAR

Din Psikolojisi Anabilim Dalı

Prof. Dr. Mustafa KOÇ

Arş. Gör. Kübra YILDIZ

 

Din Sosyolojisi Anabilim Dalı

Doç. Dr. Ahmet Özalp

Dr. Öğr. Üyesi Yılmaz ARI

Arş. Gör. Dr. Betül CAN

 

Din Eğitimi Anabilim Dalı

Doç. Dr. İshak TEKİN

Dr. Öğr. Üyesi Aybiçe TOSUN SÜVÜT

Arş. Gör. Dr. Ayşe YORULMAZ

 

 

 

 


17. Amaç ve Öğrenme Çıktıları (T.Y.Y.Ç)

;