Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, düşünce tarihi boyunca ortaya çıkan farklı düşünceleri, bu düşüncelerin günümüz insanında ve toplumunda meydana getirdiği değişmeleri, bu konudaki tartışmaları, felsefe tarihi, İslam felsefesi, din felsefesi, mantık, din eğitimi, din sosyolojisi, din psikolojisi ve dinler tarihi alanları kapsamında araştırma alanı olarak seçmiştir. Sadece tarihin düşünce mirasını incelemekle kalmayıp, aynı zamanda çağdaş düşünce hareketlerini de araştırma amacını gütmektedir.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan ve program yeterlilikleri sağlayan öğrenci Felsefe ve Din Bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olur.
Yüksek Lisans
Lisans diploması; lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puana sahip olma; yabancı uyruklu öğrenciler (Türkiye’de eğitim görenler hariç) için: C1 düzeyinde Türkçe bildiklerine dair TÖMER belgesi; Sözlü Bilim Sınavını (Mülakat) başarıyla geçme şartları aranmaktadır.
Yeni kaydolan öğrencilerin önceki öğrenimlerinde veya özel öğrenciliklerinde alıp başardıkları derslerini saydırmak için kaydoldukları yarıyılın ilk dört haftası içinde, anabilim dalı ve danışman onayı ile enstitüye başvurması gerekir. Ders sayımı için öğrencilerin, ilgili anabilim dalı başkanlığına saydırmak istedikleri dersleri belirten bir dilekçe ve ekinde not döküm belgesi ile ders içeriklerini kapsayan onaylı belgelerle başvurmaları gerekir. Ders sayımı enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
Yüksek Lisans programında mevcut olan derslerden en az 27 yerel kredilik ders ve bir Seminer dersi alınması; asgari 120 AKTS kredisinin sağlanması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması, alınan derslerin tümünü başarıyla tamamlanması, genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 olması, alan ile ilgili olarak hazırlanan tezin seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunulması gerekmektedir. Bu koşulları sağlayan öğrenciye Felsefe ve Din Bilimleri alanında Yüksek Lisans diploması verilir.
Felsefe ve Din Bilimleri alanında bilimsel bakış açısı kazanmayı, ilgili bilim dallarında akademik bilgi üretmeyi, üretilen bilgiyi ulusal ve uluslararası bilim çevrelerinde paylaşmayı ve bunları gerçekleştirirken eleştirel düşünceyi, entelektüel merakı, açık fikirliliği, bireylerin kendileri, başkaları ve içinde yaşadıkları dünya hakkında derin bir anlayış geliştirmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
|
1 |
Öğrenciler, dini fenomenleri çeşitli tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarda açıklama, yorumlama ve karşılaştırma becerisi kazanır. |
|
2 |
Öğrenciler, dinin doğası ve anlamı üzerine çeşitli akademik alanlarda (örneğin, dini çalışmalar, felsefe, psikoloji ve sosyoloji) farklı teorileri ve yaklaşımları öğrenir. |
|
3 |
Öğrenciler, bilim, politika, etik, eğitim, sanat ve popüler kültür gibi diğer kültürel boyutlarla dinin kesişme noktalarını analiz edip yorumlar. |
|
4 |
Öğrenciler, dini gelenekte oluşan entelektüel birikimin önemli soru ve sorunlarını eleştirel bir şekilde analiz eder. |
|
5 |
Öğrenciler, din olgusunu açıklamak için felsefe, sosyoloji ve psikoloji gibi sosyal bilimlerin temel kavram ve yöntemlerine ilişkin bilgi ve içgörü kazanır. |
|
6 |
Öğrenciler, İslam felsefesinin tarihini oluşturan belli başlı şahsiyetlerin ve felsefi yaklaşımların birbiriyle ilişkilerinin ve bunların diğer dini çalışmalarla etkileşiminin giriş bilgisine sahip olur. |
|
7 |
Öğrenciler, felsefe ve dinin farklı disiplinlerdeki ve günlük yaşamdaki kaygılara ilişkin sağlayabileceği katkılara yönelik bir anlayış ve yaklaşım geliştirir. |
|
8 |
Öğrenciler argümanları tanımlamayı, analiz etmeyi ve anlamayı öğrenerek sözlü ve yazılı anlatımda eleştirel düşünme ve eleştirel okuma becerileri kazanır ve geliştirir. |
|
9 |
Öğrenciler ilgili alanın birincil ve ikincil kaynaklarına ulaşıp bunları ayırt eder; araştırma konularına uygun kaynakları kullanır ve araştırmasını raporlaştırır. |
|
10 |
Öğrenciler, dini yaşantıların, inançlar, ritüeller, semboller, kurumlar, sözlü ve yazılı anlatılar, etik sistemler, topluluklar, uygulamalar ve maddi kültür nesneleri gibi unsurlarını ve formlarını öğrenirken disiplinlerarası bir alanda uzmanlaşır. |
|
11 |
Öğrenciler, özgün, geçerli ve anlamlı bir tez ortaya koyarak bağımsız bir araştırma projesi oluşturur ve tartışmalarını destekleyecek uygun kaynaklarla çalışır. |
Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, İlahiyat, İslami İlimler, Fen-Edebiyat, İnsan ve Toplum Bilimleri, Eğitim, Sosyal ve Beşerî Bilimler gibi fakültelerde Araştırma Görevlisi ve Öğretim Görevlisi olarak çalışma imkanı bulabilirler.
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayanlar, gerekli şartları tamamlamaları halinde Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Doktora programına girmeye hak kazanırlar. Ayrıca farklı anabilim dallarında başvuru koşulları imkan verdiğinde doktora programlarına başvuru yapabilirler.
Lisansüstü programlarında devam zorunludur. Derse devam oranı teorik derslerde yüzde yetmişin, uygulamalı derslerde yüzde seksenin altında kalan öğrenci, ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına giremez ve başarısız sayılır. Başarısız oldukları dersleri tekrar ederler. Öğrencinin başarı düzeyi, yarıyıl içinde yapılacak çalışmalar ve/veya ara sınavları ile yarıyıl sonu çalışmalar ve/veya sınavlarıyla ölçülür. Her ders için yarıyıl içinde yapılan çalışmalar ve ara sınavlar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notuna hangi oranlarda katılacağı öğretim üyesi tarafından yarıyıl başında belirlenir ve öğrenci bilgi sisteminde duyurulur. Uzmanlık alan dersi, seminer dersi ve tez çalışmaları hariç diğer derslerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu değerlendirmeleri için belirlenen oranlar her biri için % 40’ın altında olamaz. Uzaktan eğitimde ise bu oran ilgili mevzuata göre düzenlenir. Her ders için başarı notu 100 puan üzerinden hesaplanır ve aşağıdaki tabloya göre harf notları belirlenir.
|
Yüksek Lisans Programı |
|||
|
Başarı Notu |
Harf Notu |
Katsayı Başarı |
Derecesi |
|
90 – 100 |
AA |
4,00 |
MÜKEMMEL |
|
80 – 89 |
BA |
3,50 |
ÇOK İYİ |
|
75 – 79 |
BB |
3,00 |
İYİ |
|
70 – 74 |
CB |
2,50 |
İYİ-YETERLİ |
|
65 – 69 |
CC |
2,00 |
YETERLİ |
|
64 ve altı |
FF |
0,00 |
BAŞARISIZ |
Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.
Tam Zamanlı
Not: Üniversite Yönetim Kurulu aksi bir karar almadığı sürece eğitimler yüz yüze gerçekleştirilir.
Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Abdüllatif TÜZER
E-posta: atuzer@ogu.edu.tr
Tel: +90 (222) 239 37 50 – 6052
Erasmus Koordinatörü: Doç. Dr. Aybiçe TOSUN SÜVÜT
E-posta: atosun@ogu.edu.tr
Tel: +90 (222) 239 37 50 – 6073
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Adres: Büyükdere Mahallesi, Prof. Dr. Nabi Avcı Bulvarı, Meşelik Kampüsü, Odunpazarı / ESKİŞEHİR PK:26480
Telefon: +90 (222) 239 37 50 – 6000 (Dekanlık) – 6014 (Bölüm Sekreterliği)
E-posta: ilahiyat@ogu.edu.tr
Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı’nda 4 Profesör, 5 Doçent, 5 Dr. Öğretim Üyesi ve 1 Dr. Öğretim Görevlisi bulunmaktadır. Anabilim dalı toplantı ve seminerler için İlahiyat Fakültesi Toplantı Salonunu ve ESOGÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Toplantı Salonu ve Seminer Odalarını kullanmaktadır.
Felsefe Tarihi Anabilim Dalı
Prof. Dr. Abdüllatif TÜZER
Din Felsefesi Anabilim Dalı
Doç. Dr. Abdülhan ÜNLÜSOY
İslam Felsefesi Anabilim Dalı
Prof. Dr. Kamil SARITAŞ
Mantık Anabilim Dalı
Doç. Dr. Şerefettin ADSOY
Dinler Tarihi Anabilim Dalı
Dr. Öğr. Üyesi Aynur ÇINAR
Dr. Öğr. Gör. Ömer Faruk KALINTÜRK
Din Psikolojisi Anabilim Dalı
Prof. Dr. Mustafa KOÇ
Dr. Öğr. Üyesi Durali KARACAN
Din Sosyolojisi Anabilim Dalı
Prof. Dr. Ahmet Özalp
Doç. Dr. Yılmaz ARI
Dr. Öğr. Üyesi Betül AKGÖL
Din Eğitimi Anabilim Dalı
Doç. Dr. Aybiçe TOSUN SÜVÜT
Doç. Dr. İshak TEKİN
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe YORULMAZ
Dr. Öğr. Üyesi Kübra YILDIZ