• resim1

    Üniversite Yürüş Alanı

  • resim2

    Kütüphane

  • resim3

    Kapalı Yüzme Havuzu

  • resim4

    Rektörlük Binası

  • resim5

    Eğitim Fakültesi

Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü

1. Genel Bilgi

Bölümün iki temel amacı vardır: Birincisi, sahasında temel eğitim almış uzmanlar yetiştirmek ve onları lisansüstü eğitim için hazırlamak; ikincisi, öğrencileri Türk Dünyasının bütününde öteki Türk Lehçeleri ve Edebiyatları ile karşılaştırmalı araştırmalar yapabilecek seviyede hazırlamak. Bölümde dört yıllık bir lisans programı uygulanmaktadır. Yüksek lisans ve doktora programı, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ile koordineli olarak, bölüm öğretim üyelerinin katkılarıyla yürütülmektedir.

2. Kazanılan Derece

 Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisans diploması verilir.

3. Derecenin düzeyi

Lisans

4. Kabul ve Kayıt Koşulları

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

5.  Önceki Öğrenmenin Tanınması

Türk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki örgün öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu “YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YANDAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK” kapsamında gerçekleştirilmektedir. Türkiye’de örgün eğitim kurumları dışında sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı öğrenmenin tanınması kapsamında bazı bilgisayar ve yabancı dil dersleri için akademik dönem başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Sınava girip başarılı olan öğrenciler ders programında ilgili derslerden muaf olurlar.

6. Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.

7. Program Amacı

  1. Çağın gereksinimlerine uygun olarak alana özgü bilimsel araştırma yapabilme yeterliliğinde öğrenci yetiştirmek için gerekli araştırma ortamını sağlamak, değerlendirme ve üretme alışkanlığı kazandırmak;
  2. Nitelikli akademisyenlerle, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini göz önünde bulundurarak, öğrencileri Türk Dili ve Edebiyatı’nın her alanında kuramsal bilgi ve uygulamalı çalışmalarla donanımlı hale getirmek;
  3. Öğrencilerin sosyo-kültürel aktivitelere kapsamlı yaklaşabilmeleri için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettikleri verileri kullanarak disiplinlerarası incelemeler yapabilmelerini sağlamak;
  4. Öğrencileri insani ve toplumsal ilişkilerde eleştirel düşünme becerisine sahip ve iletişime açık, etik kuralları gözeten bireyler olarak yetiştirmektir.

8. Program Yeterlilikleri (Öğrenim Çıktıları)

PÇ.1. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirir.
PÇ.2. Türk dili, edebiyatı ve kültürü alanında ilgili literatüre hâkim olacak donanımı kazanır. Bu alanda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ.3. Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ.4. Türk dilinin tarihsel gelişimini metinler çerçevesinde inceler; onların içerik, ses, biçim vd. dilsel özelliklerini tespit eder.
PÇ.5. Türk dilinin yazı dili olarak ortaya çıktığı ilk yazıtlardan itibaren gelişim ve değişimi hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ.6. Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin gelişim evreleri, ses/biçim bilgisi ve söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ.7. Eski Türk Edebiyatının aruz vezni, kafiye, redif, nazım şekilleri gibi temel konularında bilgi edinir. Bu edebiyatın tarihi dönemlerini, şairlerini/ yazarlarını ve eserlerini tanır.
PÇ.8. Tarihi metinlerin genel özelliklerini tanır, metinleri okur ve çözümler.
PÇ.9. Yeni Türk Edebiyatı tarihinde yer alan dönemlerin temel özelliklerini tespit eder; dönemde rol oynayan yeni formları ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, romantizmden realizme, modernizmden postmodernizme, feminizmden varoluşçu ve psikanaliz yaklaşımlara değin kadın ve erkek yazınını, yazar-metin-okur ilişkilerini gözlemler ve değerlendirir; eskisi ile kıyaslar ve sonrasına etkilerini belirler.
PÇ.10. Dünya edebiyatı ve kültürünü (toplumsal cinsiyet rolleri, gelenek-görenek, dil, kültür, vb.) yakından tanıyarak Türk edebiyatı ve kültürü ile karşılaştırma olanağı bulur. Farklı milletlerin edebi metinlerini karşılaştırır.
PÇ.11. Türk halk edebiyatının başlangıçtan gelen tür ve şekillerini tanır. Yüzyıllara göre halk şairleri ve yazarlarının eserleri hakkında fikir edinir.
PÇ.12. Halkbilimi alanında temel kavram, kuram ve yöntem bilgisini öğrenerek Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynaklarını tanır, analiz eder ve tartışır.
PÇ.13. Bir edebi metnin nasıl çözümleneceği konusunda algılama, eleştirme, düşünme ve değerlendirme yeterliliğine sahip olur.
PÇ.14. Atatürk İlkelerini ve inkılâplarını bilir;  Atatürkçü düşünce sistemini benimser.
PÇ.15. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.
PÇ.16. Alanında İngilizce yapılmış çalışmaları okuyup anlayabilecek düzeyde yabancı dil yeterliliği elde eder.
PÇ.17. Kültürel faaliyetlere kapsamlı yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapar.
PÇ.18. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.

9. Mezunların İstihdam Olanakları

Bölüm mezunları Millî Eğitim Bakanlığına bağlı veya özel okullarda öğretmenlik yapabilmekte; Kültür Bakanlığında, Türk Dil Kurumunda, arşivlerde uzman olabilmekte ve TRT'nin çeşitli birimlerinde görev alabilmektedirler.

10. Üst Derece Programlarına Geçiş

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES veya eşdeğeri sınavlardan geçerli puan almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

11. Sınavlar, Ölçme Değerlendirme

(1) Öğrencinin başarısı, yarıyıl içi sınavları ile ödev, uygulama, laboratuvar ve benzeri çalışmaların başarı düzeyi ve yarıyıl sonu sınavı sonuçları göz önüne alınarak belirlenir. Bu sınavların tarihleri, ilgili yönetim kurulunca belirlenir ve yarıyılın ilk dört haftası içinde, öğrencilere duyurulur.

(2) Yarıyıl içi çalışmalarının, sınavının ve yarıyıl sonu sınavının başarı tespitindeki ağırlıkları, dersi veren öğretim elemanı tarafından, ilgili yarıyılın ilk iki haftası içinde sisteme girilir ve öğrencilere duyurulur. Ancak yarıyıl içi değerlendirmelerin toplam ağırlığı, % 30’dan az ve % 70’ten çok olamaz.

(3) Proje, laboratuvar ve uygulama esasına dayanan derslerde, yarıyıl içi ve yarıyıl sonu değerlendirme sınırlarına uyulma zorunluluğu yoktur.

(4) Öğrencilerin bilgi ve becerilerinin ölçüldüğü sınavlar; ara sınav ve dönem içi çalışmalar, yarıyıl sonu sınavı, telafi sınavı, mazeret sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve muafiyet sınavıdır.

(5) Gerek görüldüğünde sınavlar, ilgili yönetim kurulunun kararı ile Cumartesi ve/veya Pazar günleri de yapılabilir.

(6) Sınavların kurallara uygun yapılmasından, ilgili öğretim elemanları ve sınav gözetmenleri sorumludur.

(7) Öğrenci, sınav programında belirtilen zaman ve yerde, sınavlara girmek zorundadır. Aksi hâlde sınavları geçersiz sayılır. Öğrencinin, girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi sonucunda aldığı not, ilan edilmiş olsa dahi iptal edilir.

(8) Hakkında açılan disiplin soruşturması sonucunda herhangi bir sınavda kopya çektiği, kopyaya teşebbüs veya yardım ettiği tespit edilen öğrencinin sınavı, geçersiz sayılır ve o sınav için sıfır ham notu verilir.

(9) Ara sınav, ilgili eğitim-öğretim programında öngörülen derslerden yarıyıl içinde yapılan sınavdır. Her ders için en az bir yazılı ara sınav yapılır. Kişisel beceri gerektiren derslerin sınavları, uygulamalı olarak yapılabilir. Bu sınav dışında, başarı harf notuna esas olmak üzere, kısa süreli sınavlar, öğrencinin becerilerine dayanan uygulamalar, ödevler ve benzeri dönem içi çalışmalar yapılabilir.

(10) Yarıyıl sonu sınavı, öğrencinin kaydolduğu dersin ait olduğu yarıyıl sonunda gireceği sınavdır. Dönem sonu sınavlarının gün ve saatleri, akademik takvimde belirtilen tarihlerde, ilgili akademik birimler tarafından düzenlenerek ilan edilir.

(11) Bütünleme sınavı: Yaz okulu uygulanan programlarda bütünleme sınavı yapılmaz. Yaz okulu uygulanmayan programlarda akademik takvimde belirtilen tarihlerde bütünleme sınavları ilgili yönetim kurulunun kararı ile yapılır.

(12) Telafi sınavı: Öğrenci, Üniversite tarafından görevlendirildiği için ya da sınav çakışmaları nedeniyle giremediği tüm sınavlar için telafi sınavına girebilir. Telafi sınavlarının ne zaman yapılacağı, ilgili kurul kararı ile belirlenir.

(13) Mazeret sınavı: Mazeret sınavı ilgili yönetim kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir sebeple sınavlara katılamayan öğrenciler için yapılan sınavdır. Öğrenci, mazeretinin bitişini, takip eden üç iş günü içinde ilgili akademik birime dilekçe ve eki ile müracaat etmelidir. Ara sınav mazeret sınavları, yarıyıl sona ermeden yapılır. Bütünleme sınavı yapılması durumunda, yarıyıl sonu sınavlarına mazeret hakkı verilmez. Yarıyıl sonu mazeret sınavı, yarıyıl sonu sınavlarının bitimini izleyen ilk hafta içerisindeki bir iş gününde yapılır. Kısa süreli sınavlara, mazeret hakkı verilmez. Herhangi bir sebeple mazeret sınavlarına giremeyen öğrencilere, ikinci bir mazeret sınavı hakkı verilmez.  Mazereti ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenci, mazeretinin süresi içinde derslere devam edemez ve sınavlara giremez. Bu süre zarfında girilmiş olan sınavlar, ilgili kurul kararı ile iptal edilir.

(14) Muafiyet sınavı, Üniversiteye yeni kayıt yaptıran öğrenciler için öğretim yılı başında açılan sınavlardır. Bu sınavlar ve değerlendirme işlemleri, Senato tarafından belirlenecek esaslara göre yapılır.

(15) Engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurularak, mevcut mevzuat hükümleri çerçevesinde, ilgili birim yönetim kurulunca özel eğitim-öğretim programı ve sınav yöntemleri yapma ve uygulama konusunda yetkilidir.

(16) Tek ders sınavı: Mezuniyeti için tek dersi kalan ve dönem sonu sınavına girme şartını sağlamış olan öğrenciye, başarısız dersinden, öğrenimi süresince bir kez olmak üzere akademik takvimde belirlenen tarihlerde tek ders sınav hakkı verilir. Tek ders sınavından alınan not, ilgili dersin geçme notu olarak kullanılır. Tamamı uygulamalı olan derslerden, tek ders sınav hakkı verilmez. Kısmi uygulamalı derslerde, ilgili birimin kurulları karar verir. Tek ders sınavlarına, mazeret hakkı verilmez. Sınavların uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.

Değerlendime;

(1) Öğrencinin, bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek; sınıfın genel başarı düzeyi, notların dağılımı ve sınıf ortalaması dikkate alınarak yapılır.

(2) Öğrenci değerlendirmeleri, 0-100 not aralığında tam sayı üzerinden yapılır. Öğrencilere, aldıkları her ders için gerekli sınav ve benzeri değerlendirmeler sonunda, dersin öğretim elemanı tarafından dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen bağıl değerlendirme esaslarına göre; aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür.

a) Katsayılar ve başarı harf notları, aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

Başarı Notu        Katsayı             Başarı Derecesi

      AA                  4.00               Pekiyi

      BA                  3.50               İyi-Pekiyi

      BB                  3.00               İyi

      CB                  2.50               Orta-İyi

      CC                  2.00               Orta

      DC                  1.50               Şartlı Geçer

      DD                  1.00               Şartlı Geçer

      FF                  0.00               Başarısız

(3) DD alt sınırı, 100 üzerinden 34 ve altında olamaz. Not ortalamalarına katılmayan ve katsayı ile bağlantılı olmayan derslerin değerlendirmeleri, aşağıdaki gibi yapılır:

a) DZ (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrenciye verilir. Not ortalaması hesabında, FF sayılır. Öğrenci, DZ notu aldığı dersi, tekrar eder.

b) YT (Yeterli) notu, bölümün önerisi, ilgili yönetim kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile not ortalamasına katılmayan kredisiz derslerde başarılı olan öğrenciye verilir.

c) YZ (Yetersiz) notu, not ortalamasına katılmayan kredisiz derslerden başarısız olan öğrenciye verilir.

ç) MU (Muaf) notu, ilgili yönetim kurulu kararıyla muafiyet hakkı tanınan dersin notudur.

d) TN (Tamamlanmayan) notu, öğretim elemanının kabul edeceği mazeretler nedeniyle; proje, uygulama, bitirme ödevi ve bunun gibi derslerde gerekli çalışmalarını zamanında tamamlamayan öğrenciye verilir. Bu notu alan öğrenci, yarıyıl sonu sınavlarının bitimini izleyen iki hafta içinde eksiklerini tamamlamak zorundadır. Ancak bu süre bitmeden, öğretim elemanı tarafından, öğrencinin başvurması ve ilgili yönetim kurulunun onayı durumunda, öğrenciye ek süre verilebilir. Eksiklerini verilen süre sonunda tamamlamayan öğrencinin TN notu, FF notuna dönüşür.

e)  DÇ harf notu; öğrencinin ders kaydı yaptırıp ilgili kurul kararı ile dersten çekilmesi uygun bulunan derse verilen nottur.

12. Mezuniyet Koşulları

(1) Bir öğrencinin kayıtlı olduğu programı bitirebilmesi ve diploma alabilmesi için, genel not ortalamasının en az 2.00 olmasının yanında, eğitim planındaki tüm derslerden en az DD veya YT notu alması, lisansta 240, ön lisansta 120 AKTS’yi tamamlaması ve zorunlu stajları başarması gereklidir. Bu koşulları, bu Yönetmeliğe uyarak sekiz yarıyıldan önce sağlayan öğrenci, daha kısa sürede diploma alabilir.

(2) Bir öğrenciye, kayıtlı olduğu lisans programının ilk dört yarıyıllık kısmındaki dersleri başarı ile tamamlamak, mezuniyet not ortalamasını sağlamak ve devam ettiği programdan kaydını sildirmek koşullarıyla, ön lisans diploması verilebilir.

13. Çalışma Şekli ( Tam Zamanlı, e-öğrenme)

Tam Zamanlı ve e-Öğrenme

14. Adres ve İletişim Bilgileri (Bölüm Başkanı, Yardımcıları ve Erasmus Koordinatörü)

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü 26480 Meşelik Kampüsü / ESKİŞEHİR

Prof. Dr. Melike Gökcan (Bölüm Başkanı)

Doç. Dr. Aslı Büyükokutan Töret (Bölüm Başkan Yardımcısı)

Dr. Öğr. Üy. Duygu Kamacı Gencer (Bölüm Başkan Yardımcısı) 

Doç. Dr. Dilek Erenoğlu Ataizi (Erasmus Koordinatörü) 

15. Bölüm Olanakları

 Bölümde 10 profesör, 5 doçent, 4 doktor öğretim üyesi, 3 öğretim görevlisi ve 2 araştırma görevlisi bulunmaktadır.

Türk Dili ve Edebiyatı bölümünde 18 adet ofis, 4 adet derslik ve toplantı salonu bulunmaktadır. 4 derslikte de projeksiyon mevcuttur. Bölümde ayrıca dinlenme salonu ve kütüphane mevcuttur.

16. Akademik Personel

Eski Türk Edebiyatı Anabilim Dalı

Prof. Dr. Ahmet Kartal (Anabilim Dalı Başkanı)

Prof. Dr. Melike Gökcan

Doç. Dr. Tuba Onat Çakıroğlu

Arş. Gör. Saniye Eraslan Kaleli

 

Yeni Türk Edebiyatı Anabilim Dalı

Prof. Dr. Soner Akpınar (Anabilim Dalı Başkanı)

Prof. Dr. İbrahim Şahin

Prof. Dr. Şahika Karaca

Doç. Dr. Eylem Dereli

Dr. Öğr. Üy. Deniz Depe

 

Eski Türk Dili Akademik Kadrosu

Prof. Dr. Ferruh Ağca (Anabilim Dalı Başkanı)

Dr. Öğr. Üy. Esin Ağca

Arş. Gör. Buket Nur Kırmızıgül Şimşek

 

Yeni Türk Dili Anabilim Dalı

Prof. Dr. Erdoğan Boz (Anabilim Dalı Başkanı)

Prof. Dr. Bülent Gül

Doç. Dr. Dilek Erenoğlu Ataizi

Doç. Dr. Fatih Doğru

Dr. Öğr. Üy. Duygu Kamacı Gencer

Öğr. Gör. Metin Erdoğan  

Öğr. Gör. Uğur Bilge

Öğr. Gör. Süleyman Alper Sökmen

 

Halk Edebiyatı Anabilim Dalı

Prof. Dr. Kürşat Öncül (Anabilim Dalı Başkanı)

Prof. Dr. Adem Koç

Doç. Dr. Aslıhan Büyükokutan Töret

 


17. Amaç ve Öğrenme Çıktıları (T.Y.Y.Ç)

;